Veelgestelde vragen start VAVO schooljaar 2023-2024

Welkom bij het VAVO Lyceum!
Wij kijken ernaar uit om je na de zomervakantie te ontvangen.

Wanneer begint mijn schooljaar?
Wij starten met de introductie en lessen in de week van 28 augustus.
Via e-mail ontvang je hiervoor een uitnodiging van ons. Neem dan mee: je laptop als je die hebt, mobiel, schoolpas, inloggegevens, pen en papier.

Ben ik verplicht om naar de introductie te gaan?
Dat is verplicht. Tijdens je introductie maak je kennis met je klasgenoten, je docenten en de school. Je krijgt dan belangrijke informatie, het helpt je om een goede start te maken.

Hoe kan ik inloggen op mijn schoolmail?
Ga naar ’Mijn ROCMN’ (https://start.rocmn.nl) en klik op de tegel 'E-mail'.
Je mailadres bestaat uit je studentnummer, gevolgd door @edu.rocm.nl. Bijvoorbeeld: @email.
Je inlognaam is ook gelijk je schoolmailadres.
Kijk voor meer info in deze e-mail handleiding.

Wat is mijn studentnummer?
Iedere student krijgt een studentnummer van zes cijfers. Jouw nummer staat op je schoolpas die je voor de start van het schooljaar per post krijgt toegestuurd.

Wat is mijn schoolwachtwoord?
Nieuwe studenten krijgen op hun privé-mailadres hun inloggegevens, zoals schoolwachtwoord. Mail met schoolwachtwoord niet gekregen? Kijk in je 'spam-mailbox'.
Bekijk de handleiding schoolwachtwoord.

Veilig inloggen met je schoolaccount
Je hebt drie dingen nodig om veilig in te loggen:
1. Je school e-mailadres of gebruikersnaam
2. Het wachtwoord van je schoolaccount
3. Je telefoon met Microsoft Authenticator App
Volg het stappenplan om MFA in te stellen

Waar vind ik algemene informatie en handleidingen voor de verschillende systemen?
Ga naar https://start.rocmn.nl (Mijn ROCMN). In deze omgeving vind je algemene informatie, handleidingen, en links naar itsLearning (digitale leeromgeving), schoolmail, VAVO Bundle, Pocket, EduArte enz.

Hoeveel kost het lesmateriaal?
In de meeste gevallen kun je uitgaan van een bedrag tussen € 400,- en € 1000,-. De exacte kosten voor de lesmaterialen vind je op deze pagina op de boekenlijsten. Voor uitbestede studenten betaalt de verwijzende school een deel van de kosten.

Waar kan ik boeken voor mijn opleiding bestellen?
De lesmaterialen kun je bestellen bij Van Dijk of bij een andere leverancier naar keuze.

Ben je uitbesteed door jouw vorige school (meestal ben je dan jonger dan 18) dan worden de ‘gratis’ boeken door school betaald. Alle (gratis) lesmaterialen moet je zelf bij VanDijk bestellen. Ze worden binnen vijf werkdagen op je huisadres geleverd. De aanvullende (verplichte) materialen moet je wel zelf betalen!

Meer informatie voor alle studenten over de VAVO boekenlijsten en bestelinstructies vind je hier.

Waar vind ik mijn digitale leermiddelen die ik heb besteld bij Van Dijk?
Als je digitale leermiddelen hebt besteld, stuurt Van Dijk je in de loop van augustus een mail als deze beschikbaar zijn. Je digitale leermiddelen vind je op Mijn ROCMN via de tegel VAVO Bundle. Dit kan pas eind augustus. Sommige licenties zijn beperkt geldig. Activeer je digitale lesmateriaal pas als je met de lessen gaat beginnen!

Hoe kom ik aan gratis Office 365 voor studenten?
Wil je Office gebruiken op je MAC- of Windows-laptop/computer/tablet? Via je schoolmail kun je Office 365 gratis downloaden. Hiervoor heb je jouw inlognaam en wachtwoord van ROC Midden Nederland nodig. Let op: dit werkt alleen als je opleiding officieel is gestart, je inschrijving administratief helemaal is verwerkt en je bij DUO ingeschreven staat bij ROC Midden Nederland
Meer lezen? De MAC-handleiding en de Windows-handleiding vind je op Mijn ROCMN als je bent ingelogd.

Heb ik een laptop nodig?
Modern onderwijs kan niet zonder computers. Er zijn veel digitale middelen waar je gebruik van maakt. Ook steeds meer toetsen en examens worden digitaal afgenomen. Alle studenten hebben een geschikte laptop nodig die voldoet aan de minimumeisen. Je mag zelf bepalen welke laptop je kiest, zolang het maar voldoet aan deze minimumeisen. Een tablet en een Chromebook raden we sterk af. In de startmail die je van ons ontvangt vind je de specificaties van de laptop. Op studentenportaal vind je meer informatie.

Laptop kopen ?
Ben je van plan een laptop voor je studie te kopen? Kijk dan https://shop.studywise.nl. Studywise heeft aantrekkelijk geprijsde laptops en accessoires. Vul in: "rocmn" in het zoekscherm en klik op de tegel van ROC Midden Nederland. Kies voor ROCMN VAVO Lyceum links op het scherm om een goede laptop te vinden.