Schakelopleiding MBO

• VAVO

Is dit iets voor mij?

Heb je een opleiding in het buitenland gevolgd, en wil je verder studeren in Nederland? Dan is de Schakelopleiding Mbo misschien wel iets voor je.

Wat houdt de opleiding in?

Met de Schakelopleiding Mbo kun je in één jaar tijd doorstromen naar een mbo opleiding op niveau 3 of 4. Bij het VAVO Lyceum maak je een goede start!

Open avond 13 juni

In het kort

Opleiding

VAVO

Duur

1 jaar

Augustus 2024

Student aan het woord

Wat leer je?

Deze opleiding maakt je vertrouwd met de Nederlandse manier van studeren. Je krijgt les in Nederlands (NT2), algemeen vormende vakken op vmbo-eindexamenniveau en enkele specifieke vakken gericht op je vervolgstudie. Je maakt ook veel verslagen en houdt presentaties. Dit zijn allemaal vaardigheden die je goed onder de knie moet hebben voordat je met een studie op het mbo kunt beginnen.

Hoe ziet de opleiding eruit?

De opleiding besteedt veel aandacht aan Nederlands. Dit krijg je aangeboden als tweede taal (NT2) en je sluit dit af met toetsen op F niveau. De opleiding duurt een jaar en je komt elke dag naar school. Je sluit het jaar af met een eindtoets op vmbo kader niveau. Tijdens de opleiding krijg je de volgende vakken:

• Nederlands als tweede taal (NT2)
  • Engels
  • Wiskunde en rekenen
  • Kennis van de Nederlandse Maatschappij
  • Loopbaanoriëntatie
  • Biologie
  • Economie

Vragen over de opleiding
Neem contact op met het VAVO Lyceum, tel. 030 754 2000 of met mevr. Marinka Pet, @email tel. 030 754 8153

Na je opleiding

Met de schakelopleiding mbo kun je in een jaar tijd doorstromen naar een mbo opleiding op niveau 3 of 4. ROC Midden Nederland heeft een groot aanbod mbo-opleidingen waar je dan terecht kunt.

Vooropleiding

Je kunt de Schakelopleiding mbo volgen als je voldoet aan de onderstaande voorwaarden. Na de aanmelding bekijken we samen met jou of deze opleiding goed bij jou past.

• minimumleeftijd 16 jaar
  • vooropleiding in eigen land op minimaal vmbo-tl niveau
  • voldoende kennis van de Nederlandse taal: minimaal NT2 niveau A2
  • goede studievaardigheden
  • slagen voor de Schakel MO intaketoetsen Nederlands, Engels en wiskunde.

Studiebegeleiding

Op het VAVO Lyceum krijgt elke student een studentcoach. Je bespreekt regelmatig met hem/haar hoe het gaat. Als je tegen dingen aanloopt kun je ook altijd een afspraak met je studentcoach maken.

Kosten opleiding

De kosten voor deze voltijdopleiding worden naar verwachting € 1449,- per jaar in schooljaar 2024-2025. Houd ook rekening met extra kosten voor boeken en andere leermiddelen.

Let op: je ontvangt geen OV kaart en je hebt geen recht op studiefinanciering bij deze opleiding. Wel kan je tegemoetkoming scholieren krijgen als je tussen 18 en 30 jaar oud bent.

Reiskostenvergoeding
Vanaf 10 km OV worden de reiskosten vergoed op basis van OV (2de klas). Je kunt je reiskosten declareren als je op school bent geweest voor lessen of toetsen. Je krijgt dan achteraf de kosten vergoed. Je kunt maximaal de kosten van een trajectkaart terugkrijgen. Hoe dat precies gaat, hoor je aan het begin van het schooljaar.

Vragen?

Heb je vragen over jouw mogelijkheden bij ons VAVO Lyceum? Bel dan met 030 754 2000 of stuur een email naar @email of @email

Heb je vragen?

Vraag het aan het VAVO Lyceum: