Schakelopleiding Hoger Onderwijs

• VAVO

Is dit iets voor mij?

Heb je een opleiding in het buitenland gevolgd, en wil je verder studeren in Nederland? Dan is de Schakelopleiding Hoger Onderwijs misschien wel iets voor jou.

Wat houdt de opleiding in?

Met de Schakelopleiding Hoger Onderwijs kun je in één jaar tijd doorstromen naar het hbo. Bij het VAVO Lyceum maak je een goede start!

Open avond 13 juni

In het kort

Opleiding

VAVO

1 jaar

Augustus 2024

Wat leer je?

Deze opleiding maakt je vertrouwd met de Nederlandse manier van studeren. Je krijgt les in Nederlands (NT2), algemeen vormende vakken op havo-eindexamenniveau en enkele specifieke vakken gericht op je vervolgstudie. Je maakt ook veel verslagen en houdt presentaties. Dit zijn allemaal vaardigheden die je goed onder de knie moet hebben voordat je met een studie op het hbo kunt beginnen.

Hoe ziet de opleiding eruit?

De opleiding besteedt veel aandacht aan Nederlands. Dit krijg je aangeboden als tweede taal (NT2). Je doet halverwege staatsexamen II en verhoogt je niveau daarna nog tot B2+. Je volgt altijd minimaal zeven vakken. De opleiding duurt een jaar en je komt elke dag naar school. Je sluit het jaar af met een eindtoets of een havo-deelexamen. Tijdens de opleiding krijg je de volgende vakken:

• Nederlands als tweede taal (NT2)
  • Engels
  • Wiskunde A of B
  • Loopbaanoriëntatie

Om je goed voor te bereiden op jouw specifieke vervolgstudie kies je uit de lijst hieronder nog drie extra vakken:

• Scheikunde
  • Natuurkunde
  • Economie
  • Bedrijfseconomie
  • Maatschappijleer
  • Biologie

Vragen over opleiding
Neem contact op met het VAVO Lyceum tel. 0307542000 of met mevr. Marinka Pet, @email tel: 030 754 8153

Na je opleiding

Als je de Schakelopleiding Hoger Onderwijs goed afsluit, kun je toegelaten worden tot de Hogeschool Utrecht. Wij hebben een overeenkomst met Hogeschool Utrecht. Je kunt natuurlijk ook gaan studeren aan een andere hbo-instelling. Meestal moet je dan een toelatingsexamen doen.

Vooropleiding

Je kunt de Schakelopleiding Hoger Onderwijs volgen als je voldoet aan de onderstaande voorwaarden. Na de aanmelding bekijken we samen met jou of deze opleiding goed bij jou past.

• vooropleiding in eigen land op minimaal havo-niveau
  • voldoende kennis van de Nederlandse taal: minimaal NT2 niveau B1
  • goede studievaardigheden
  • slagen voor de Schakel HO intaketoetsen Nederlands (B1), Engels(A2) en wiskunde (havo 3-4)

Studiebegeleiding

Op het VAVO Lyceum krijgt elke student een studentcoach. Je bespreekt regelmatig met hem/haar hoe het gaat. Als je tegen dingen aanloopt kun je ook altijd een afspraak met je studentcoach maken.

Kosten opleiding

De kosten voor deze voltijdopleiding worden naar verwachting € 1449,- per jaar in schooljaar 2024-2025. Houd ook rekening met extra kosten voor boeken en andere leermiddelen.

Let op: je ontvangt geen OV kaart en je hebt ­geen recht op studiefinanciering bij deze opleiding. Wel kan je tegemoetkoming scholieren krijgen als je tussen 18 en 30 jaar oud bent.

Reiskostenvergoeding
Vanaf 10 km OV worden de reiskosten vergoed op basis van OV (2de klas). Je kunt je reiskosten declareren als je op school bent geweest voor lessen of toetsen. Je krijgt dan achteraf de kosten vergoed. Je kunt maximaal de kosten van een trajectkaart terugkrijgen. Hoe dat precies gaat, hoor je aan het begin van het schooljaar.

Vragen?

Heb je vragen over jouw mogelijkheden bij ons VAVO Lyceum? Bel dan met 030 754 2000 of stuur een email naar @email of @email