Havo Schakel

• VAVO

Is dit iets voor mij?

Let op: de inhoud van de opleiding HAVO Schakel wordt momenteel aangepast en informatie volgt binnenkort.
Ben je toe aan een volwassen benadering? Voel je je niet thuis op je huidige school? Heb je een vmbo-tl/gl diploma en wil je naar het hbo? Wil je graag veel begeleiding en structuur? Dan is de Havo Schakel iets voor jou!

Wat houdt de opleiding in?

De havo schakel is een voorbereidend jaar voor de eenjarige havo-opleiding. Je bent dus twee jaar bezig om je havo-diploma te halen.

Open avond 13 juni

In het kort

Opleiding

VAVO

1 jaar

Augustus 2024

Studenten aan het woord

Wat leer je?

Je kunt bij de havo-schakelopleiding op het VAVO Lyceum kiezen uit twee vakkenpakketten.

A-pakket: voorbereiding op de profielen Cultuur & Maatschappij en Economie & Maatschappij

B-pakket: voorbereiding op de profielen Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek.

Bekijk hieronder het aanbod van de vakken op onze locaties.

• Amersfoort A-Pakket

Nederlands, Engels, Biologie, Duits, Economie, Geschiedenis, Maatschappijleer, Wiskunde A & Profielwerkstuk.

• Utrecht A-Pakket

Nederlands, Engels, Aardrijkskunde, Economie, Geschiedenis, Maatschappijleer, Wiskunde A & Profielwerkstuk.

Keuze: Biologie of Tekenen. Duits of Frans.

• Utrecht B-Pakket

Nederlands, Engels, Aardrijkskunde, Biologie, Maatschappijleer, Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde B & Profielwerkstuk.

Keuze: Duits of Economie.

Hoe ziet de opleiding eruit?

Algemeen
Je volgt 9 vakken en gaat 5 dagen per week naar school. Je krijgt klassikaal uitleg van vakdocenten en oefent de aangeboden stof door opdrachten te maken.
Na elke toetsweek krijg je een bindend studieadvies op basis van je aanwezigheid, inzet en resultaten. (Meestal krijg je te horen dat je de opleiding kunt afmaken.) Als blijkt dat de havo niet haalbaar is, zoeken we samen naar een opleiding die beter bij je past.

Studiebelasting
Hoeveel tijd je aan je huiswerk moet besteden, hangt voor een groot deel van je voorkennis af. Houd rekening met gemiddeld 1,5 uur huiswerk per vak per week.

Na je opleiding

Na deze havo-schakelopleiding  kun je verder leren en naar de opleiding Havo eenjarig gaan. Zo kun je je havo-diploma halen. Met dat diploma kun je dan gaan studeren op het hbo.

Vooropleiding

Je kunt de opleiding havo schakel op het VAVO Lyceum volgen wanneer je voldoet aan de volgende toelatingseisen:

• je bent 18 jaar of ouder
  • je hebt een overgangsbewijs naar havo 4 of vwo 4
  • of je bent in het bezit van een vmbo-tl of vmbo-gl-diploma en gemiddeld minimaal een 6,5 hebt. Als je geen onvoldoendes hebt en een gemiddelde tussen de 6,0 en 6,5, dan kun je een toelatingstest doen.
  • of je hebt een vmbo-tl/gl-diploma behaald met een extra vak.

Neem in andere situaties eerst contact op met de opleidingscoördinator

Studiebegeleiding

Op het VAVO Lyceum krijgt elke student een studentcoach en na elke toetsperiode bespreek je met hem/haar hoe het gaat. Als je tegen dingen aanloopt kun je ook altijd een afspraak met je studentcoach maken.

Vier keer per week heb je een begeleidingsuur. In dat uur werk je aan je huiswerk, onder begeleiding van de leerlingbegeleider, studentcoach en docenten. Als je tegen dingen aanloopt kun je ook altijd een afspraak met je studentcoach maken.

Kosten opleiding

De kosten voor een deeltijdopleiding zijn afhankelijk van het aantal vakken en het bijbehorende aantal lesuren dat je per week volgt. Bij een voltijdopleiding betaal je een vast tarief per jaar. Het lesgeld wordt wettelijk vastgesteld door Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en jaarlijks aangepast. Houd ook rekening met extra kosten voor boeken en andere leermiddelen.

De kosten voor de voltijd (vanaf 23 lesuren) opleiding zijn € 1449,- voor schooljaar 2024-2025. Voor deeltijd geldt, dat je per lesuur betaalt. Eén lesuur kost € 38,40 per jaar. De meeste vakken kennen 4 lesuren, dat betekent dus €153,60 per schooljaar.

Reiskostenvergoeding
Vanaf 10 km OV worden de reiskosten vergoed op basis van OV (2de klas). Je kunt je reiskosten declareren als je op school bent geweest voor lessen of toetsen. Je krijgt dan achteraf de kosten vergoed. Je kunt maximaal de kosten van een trajectkaart terugkrijgen. Hoe dat precies gaat, hoor je aan het begin van het schooljaar.

Vragen?

Heb je vragen over jouw mogelijkheden bij ons VAVO Lyceum? Bel dan met 030 754 2000 of stuur een email naar @email of @email